Hobit: Šmakova dračí poušť aneb Takhle ne, pane Jackson
Evangeline Lilly jako TaurielWarner Bros.
Impotentní scénář jako daň za nenažranost
Jednou z nejčastěji zaznívajících výtek na adresu Petera Jacksona a produkce je rozdělení filmu na tři díly. Zatímco v případě Pána prstenů funguje toto dělení bezvadně, protože každá kniha dodává dostatek materiálu, krátký Hobit tohle prostě nedokáže. Nastupuje tedy nutná scenáristická invence, která se ale v tomto případě projevuje velice zvláštním, místy až hloupým způsobem. Přestože scénář psali hned čtyři lidé (včetně do nebes vynášeného Guillerma del Tora), vedlejší dějové linky jsou tak hluché a působí tak vycpávkovým dojmem, že se neubráníte kroucení hlavou a zívání.
Zdaleka nejslabší je v tomto směru linka trpaslíka Kíliho (Aiden Turner) a smyšlené elfky Tauriel (Evangeline Lilly), která vyznívá, jako by Jackson a spol. nebyli schopni přijít s ničím jiným než s mezirasovým křížením (u lidí a elfů se to snese, nejde to proti logice Tolkienova legendária, ale u trpaslíků a elfů je to už na pováženou). Pokud by zůstalo u téhle podivné romance, nebylo by to ještě hodno zatracení, ale když už podruhé přichází na scénu morgulský jed a všelék athelas z ruky fešné elfky, musíte se prostě chytnout za hlavu a proklít scenáristický čtyřlístek aspoň do sedmého kolena. Ničemu ani nepomáhá fakt, že z knižní předlohy máte celkem jasnou představu o osudu postav – proto mi celý ten románek a Kíliho zranění byly úplně ukradené, nefandil jsem jim a nebál jsem se o ně. A přitom Jackson a spol. dokáží s vedlejšími liniemi pracovat dobře, jak bylo vidět na příběhu Aragorna a Arwen. Co se jim za ty roky přihodilo?
Dějové odbočky týkající se Gandalfova pátrání působí o poznání lépe – je to totiž linie, která byla v knize naznačena a Peter Jackson ji jen vyobrazil (k Sauronovi a Dol Gulduru ještě níže). Nijak zvlášť pozitivně se už ale nemůžu vyjádřit k narážkám na původní trilogii. Peter Jackson se v tomhle směru na rozdíl od takového George Lucase ještě drží v rozumných mezích, jestli něco ale nemám rád, tak je to to, když scény v původním díle vnímám po zhlédnutí prequelů/sequelů jinak, než jsem býval zvyklý. Vážně nepotřebuju, abych si při příjezdu Legolase (Orlando Bloom) do Roklinky ve Společenstvu Prstenu ihned vybavil jeho eskapády v Hobitovi, stejně tak jsem nepotřeboval vidět podobiznu mladého Gimliho. Proč? Protože původní dílo vzniklo bez tohohle záměru a prequely často vytvářejí jen samoúčelné odkazy.
Zívací akce Osamělá hora Steel
Aby závěr filmu nevyzníval hluše a nacházela se v něm nějaká efektní akce, rozhodli se scenáristé přijít se sekvencí, která působí ještě tupěji, než kdyby si trpaslíci s Bilbem sedli na práh a půl hodiny debatovali o české politické scéně. Celá ta šaškárna se slévárnami na mě působila jednak dost matoucím dojmem (a to i po třech exkurzích ve Vítkovicích a Třinci), kdy jsem nevěděl, co se zrovna děje (scény jsou prostorově dost nepřehledné), za druhé je to tak přehnané, že jsem rezignoval na jakoukoliv snahu někomu fandit. Už z prvního dílu divák dobře ví, že se nikomu stejně nic stát nemůže, takže jsem jen znuděně sledoval, jak trpaslíci skáčou drakovi přímo po nose, vrhají se do propastí a přeskakují ze řetězu na řetěz jako kdysi Tarzan, jen ten melodický křik tomu chybí. Nad tím vším se vznáší znepokojující myšlenka, že to všechno tam je jen jako vata, bez níž by se to naprosto obešlo.
Bez digitálu ani ránu
Pán prstenů byl pověstný revolučním používáním digitálních technologií, které vyvinula společnost WETA. Přesto se v něm objevuje řada pěkných praktických efektů a jejich rozumnou kombinací s CGI vznikly nezapomenutelné scény. Hobit se už silně přiklání k počítačově generovaným efektům. Otevírají se tím sice nové možnosti, takové filmy ale působí spíš přeplácaně. Digitální efekty jsou navíc sterilní, děsivost místních skřetů se nemůže rovnat maskovaným hercům v Pánovi prstenů – tam jste totiž měli pocit, že ta potvora opravdu žije. V Hobitovi všem těm Bolgům a Azogům život schází. V případě včel nebo motýlů je jistá digitálnost znát, na druhou stranu si nemyslím, že by se dali ztvárnit lépe pomocí praktických efektů. Co do používání CGI animace je Hobit relativně stravitelným filmem, problémem tady není ani tak okatost scenérií, jako spíš stesk nad tím, že se digitál používá stále častěji a zbytečně tam, kde by třeba stačily miniatury (asi se ze mě stává hipster – docela mě to děsí).
Herecká anabáze odnikud nikam
Po herecké stránce nevyznívá druhý Hobit nejlépe – podepisuje se na tom zejména velké množství postav a nedobrý scénář. Pokud jste strávili půl roku sledováním produkčních videí a znáte jména všech trpaslíků nazpaměť, možná se v nich budete orientovat. Jinak se jedná o skupinu anonymních jedinců, z nichž možná vyčnívají „ten s čepicí“, „ten tlustý“, „ten hezoun“ a „ten starý“. Richard Armitage se jako Thorin Pavéza snaží působit sveřepě a královsky, člověk má ale pocit, že to tak nějak není ono. Luke Evans je jako Bard nevýrazný, Ian McKellen jako Gandalf nemá příliš prostoru. Zdaleka nejlepší je Martin Freeman coby Bilbo.
Co by se dalo pochválit?
K pochvale toho tentokrát mnoho není. Vyzdvihnout bych chtěl přece jen scénu se sudy na řece – ta je sice v tradičně jacksonovském duchu přehnaná, ale aspoň je opravdu zábavná. Druhým světlým bodem Šmakovy dračí pouště je scéna konfrontace Gandalfa se Sauronem, který se zjeví v zajímavě zpracované fraktální podobě, čímž je jakoby vyobrazena nekonečnost zla. Tím ale výčet pozitiv končí – celý film se totiž utápí v neinvenčnosti a sterilitě.
Přešlapování na mezi
Peter Jackson a jeho přátelé jako by se nemohli rozmyslet, co vlastně točí. Rozdíl mezi duchem knižního Hobita a Pána prstenů je naprosto markantní – zatímco Hobit je příběhem pro děti, Pán prstenů je vyspělým románem se složitým geografickým a lingvistickým podhoubím. Jackson se snaží Hobita podat skrz výrazové prostředky deset let starého Pána prstenů, což ale ve výsledku nefunguje příliš dobře, protože Pán prstenů byl především o zániku starého světa a příchodu nového, pokud tedy rovnou neshoří v plamenech. Hobit je víceméně nenáročná četba o dobrodružné cestě za pokladem a vedlejší dějová linka o vracejícím se Sauronovi tomu nedokáže dodat potřebnou tíži. Docela pěkně se to dá ilustrovat na příkladu hudby – v Hobitovi zaznívá typicky shoreovská hudba v prstenovém stylu, její spojení s děním na plátně ale vyvolává určitý pocit nepatřičnosti (zvlášť, když se k tomu přidají zpackané vedlejší linie).
Jackson měl možná celý prstenový koncept zavrhnout a natočit Hobita opravdu jako pohádku – byl by to odvážný krok, řada fandů by prskala, ale jako samostatný film by to možná fungovalo daleko lépe.
48 fps – opravdu pokrok?
Hobita: Šmakovu dračí poušť jsem viděl ve 3D s českým zněním v HFR projekci, která spočívá ve zvýšení snímkové frekvence z normálních 24 snímků za vteřinu na 48. Změna je to opravdu viditelná, film místy svým zpracováním připomíná lacinou televizní produkci, která je v HFR natáčena běžně. Pohyb je až nezvykle plynulý a ze začátku jsem si musel zvykat, že se postavy „divně hýbou“. Po čase si na 48 fps zvyknete, přesto budete mít čas od času dojem, že sledujete film o filmu, ne film samotný. Právě z důvodu používání HFR v televizi se nabízí otázka, zda je vyšší snímková frekvence opravdu krokem vpřed a zda se tím nevytratí to, co by se dalo označit za „filmovost“.
Peter Jackson ruined my childhood
Když George Lucas vydal speciální edice původní trilogie Hvězdných válek a natočil trilogii novou, obvinili ho někteří fandové z toho, že jim tím zničil dětství. Dříve jsem nevěřil tomu, že by Peter Jackson byl schopen vztáhnout ruku na Pána prstenů, po scenáristicky prázdné a digitálně přehnané Šmakově dračí poušti si docela dobře dokážu představit, že dojde k úpravám některých scén v původní trilogii (třeba vložení obličeje Martina Freemana do scény nalezení Prstenu nebo přidání zbytečných odkazů na Hobita). Rád bych se mýlil, a pokud k něčemu takovému přece jen dojde, snad se producenti spokojí s bonusovými materiály a nebudou požadovat přímé zásahy do filmů.
Občas mívám pocit, že stárnu, když téměř všechno nové odmítám a tíhnu ke klasikám. Nejsem ale ze zásady proti novinkám – vadí mi jen samoúčelnost. Srovnávání s Pánem prstenů má taky kořeny ve faktu, že jsem ty filmy kdysi sledoval jako naivní středoškolák, který byl schopný kritizovat tak možná nedržení se knižní předlohy. V průběhu let se ty filmy tak nějak usadily a jak tak člověk stárne a (při vší skromnosti) toho o filmu ví stále více, zjistí, že Pán prstenů ani zdaleka není jen o efektních rubačkách. Je v něm cosi, u čeho si nejsem jistý, jestli to po letech naleznu i v Hobitovi – ten mi zatím přijde tak nějak prázdný a kořistnický.
Hodnocení: 50 %
Michal Ledwoń
Přepisujme ruská a ukrajinská jména česky, ne anglicky!
Válka na Ukrajině se do naší všednodenní zkušenosti valí z médií i sociálních sítí. Mám v té souvislosti takovou jednu malou prosbu...
Michal Ledwoń
Creepypasta: Připoutejte se
Druhou (a zatím poslední) creepypastou z mé vlastní dílny je Připoutejte se. Válela se mi na disku už nějakou dobu a teprve před pár dny jsem ji zveřejnil na creepypasta.wikia.com. Tohle je její český překlad.
Michal Ledwoń
Creepypasta: Druhá tvář lásky
Je to už pět let, co jsem na svém blogu naposledy zveřejnil český překlad nějaké creepypasty. Chtěl bych na tradici navázat – tentokrát překladem jedné ze svých vlastních creepypast: Druhé tváře lásky.
Michal Ledwoń
Opravdu je Karviná tak špatné místo k životu?
Občas médii proběhne zpráva o kvalitě života napříč Českem. Karviná se v nich pravidelně objevuje na posledních příčkách. Jak takové statistiky vnímá místní? A jak se v Karviné žije doopravdy?
Michal Ledwoń
Sex v seriálu z Tolkienova světa? Proč ne, ale opatrně
Médii proběhla zpráva, která vyvolala debatu mezi čtenáři fantasy. Autoři nového seriálu z prostředí Tolkiena světa, který natáčí Amazon, hledají komparz pro „nahé“ scény.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině
Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...
Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců
Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...
Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině
V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Instalatér do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč
- Počet článků 69
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3911x