Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pupík, šprtat se a pilulky aneb Slova, ze kterých mě mrazí

Nedokážu si to racionálně zdůvodnit. Jsou slova, která nemůžu slyšet a ani vidět v psané podobě. Když na to dojde, většinou se zachvěju a obličej se mi zkřiví v nehezký škleb.

Abychom předešli nedorozumění - nejde mi o novotvary a patvary, které jsou většinou zdrobnělinami, výpůjčkami z angličtiny nebo prostě rádobyvytuněnými tvary již existujících slov. Názory na výrazy jako lowískovat, ahojky, čawes, milunkat a desítky dalších jsou v rámci kritických komunit většinou stejné. Těmito se zabývat nehodlám. Jde mi o (většinou) zcela normální slova, která mi z nějakého neznámého důvodu připadají zvrácená a odpudivá.

Nevím, zda existuje nějaká psychologická teorie, která by vysvětlovala, proč jistá slova působí na nervovou soustavu takovým způsobem - a proč na každého člověka takto působí jiná slova. Jak uvidíte, některá tak působí zvukem, jiná tím, že jsou prostě (aspoň podle mě a podle toho, na co jsem zvyklý) použita nesprávně.

Pupík, pupek - pokud tu část těla nemusím jmenovat, raději se tomu úplně vyhýbám. Nevím proč.

Ta citrona, ta pomeranč, ta párka, ta dorta - je zvykem u nás v kraji, alespoň v nářečí "po našymu", občas používat jiné rody než v češtině (podle polského vzoru). Tenhle model pak někdy přechází i do místní hovorové češtiny. Pro mě tahání za uši.

Nasyslit - poprvé jsem se s tímhle výrazem setkal tuším v některém z knižních dílů Harryho Pottera. Nelíbí se mi. Přijde mi nechutný.

Šprtat se - nevím, proč se pro učení do školy musí užívat takového mrzkého slova. Raději použiju "šrotit se". Kombinace souhlásek "šprt" mi prostě vadí.

Hobojka, ta hoboj - od mala jsem považoval slovo "hoboj" za podstatné jméno mužského rodu, což taky je. Poslední dobou se ale u nás v orchestru setkávám s jeho ženskou variantou a zdrobnělinou "hobojka". Hoboj je moc krásný nástroj s pěkným tónem, takže k němu ta ženská jemnost sedí, ale prosím vás, raději "ten hoboj"...

Pilulky - slovo, které jsem snad nikdy nikoho neslyšel použít v běžném hovoru, ale o to častěji se s ním setkávám v dabingu amerických filmů. Proč "pilulky"? Proč ne prostě "prášky", "tabletky", "léky"?

Počítačová myška - největší záhadou mého hejtrství je pro mě má nenávist k počítačové "myšce". Přijde mi zvláštní, proč někdo používá pro označení té věci, co díky ní pohybuje kurzorem po obrazovce a na které není roztomilého vůbec nic, zdrobnělý tvar. Pikantní mi to přijde u ajťáků, u kterých bych takovou útlocitnost neočekával. Nevím, fakt nevím, proč nesnáším "myšku". Pro mě je to "myš".

Vepřové s bramborem, s knedlíkem - proč jen s jedním? Já bych si jich k tomu masu a obloze dal víc než jen jeden... Dobrá, "jeden knedlík" může znamenat celou šišku. Árgh, další nechutný výraz: šiška salámu, šiška chleba, šiška knedlíku.

Slánka - raději "solnička".

Slipy - opět slovo, kterému se vyhýbám, pokud je nemusím říct nahlas.

Krmě, zlatavý mok - aneb jak mi spolehlivě znechutit požitek z jídla a sektu. Pod "zlatavý mok" se mi vkrádají úplně jiné asociace než šampaňské nebo sekt. A vlastně ten "mok" ani nemusí být "zlatavý". Každý "mok" je nechutný, pokud je takhle označen.

Opíkat - raději teda "opékat", ale ani z toho nejsem na větvi...

Jiříka z Poděbrad - nikdy jsem nechápal, proč někteří lidé skloňují jméno Jiří jako "bez Jiříka", aniž by chtěli zdrobňovat. To je jako "Karel - bez Karlíka".

Synu - opět jeden z těch výrazů, se kterým je možno se běžně setkat v dabingu amerických filmů, ale který jsem ještě neslyšel v běžném hovoru. Možná "synku".

To - zástupné zájmeno pro "lidi" - "Všechno to teď stávkuje." Nebrat. Pro mě až moc odosobněné.

Sebe sama - bez komentáře. Ještě bych si mohl u vzdělaných lidí trhnout ostudu. ;-)

Splín - uširvoucí slovo z anglického "spleen". Nevím, až budu mluvit o blbé náladě, zkusím to říct jinak...

Konzert, drez - tohle výrazivo se těší oblibě u mediálně profláklých osobností. "Neprofláklí" tohle naštěstí běžně nepoužívají.

To je výběr asi těch nejstrašlivějších slov, se kterými se občas setkávám. Na většině z nich vám určitě nepřijde nic zvláštního a neočekávám, že se mnou budete souhlasit v mém znechucení. Jsem si ale jistý, že i vy si určitě vzpomenete na výrazy, které nemůžete ani slyšet. Napište je do diskuze...

Autor: Michal Ledwoń | pátek 23.12.2011 13:18 | karma článku: 11,94 | přečteno: 1922x
  • Další články autora

Michal Ledwoń

Přepisujme ruská a ukrajinská jména česky, ne anglicky!

Válka na Ukrajině se do naší všednodenní zkušenosti valí z médií i sociálních sítí. Mám v té souvislosti takovou jednu malou prosbu...

24.3.2022 v 17:54 | Karma: 29,44 | Přečteno: 1285x | Diskuse| Média

Michal Ledwoń

Creepypasta: Připoutejte se

Druhou (a zatím poslední) creepypastou z mé vlastní dílny je Připoutejte se. Válela se mi na disku už nějakou dobu a teprve před pár dny jsem ji zveřejnil na creepypasta.wikia.com. Tohle je její český překlad.

18.11.2020 v 16:33 | Karma: 8,62 | Přečteno: 495x | Diskuse| Hobby

Michal Ledwoń

Creepypasta: Druhá tvář lásky

Je to už pět let, co jsem na svém blogu naposledy zveřejnil český překlad nějaké creepypasty. Chtěl bych na tradici navázat – tentokrát překladem jedné ze svých vlastních creepypast: Druhé tváře lásky.

16.11.2020 v 18:13 | Karma: 8,67 | Přečteno: 591x | Diskuse| Hobby

Michal Ledwoń

Opravdu je Karviná tak špatné místo k životu?

Občas médii proběhne zpráva o kvalitě života napříč Českem. Karviná se v nich pravidelně objevuje na posledních příčkách. Jak takové statistiky vnímá místní? A jak se v Karviné žije doopravdy?

27.10.2020 v 19:18 | Karma: 15,98 | Přečteno: 1254x | Diskuse| Ostrava

Michal Ledwoń

Sex v seriálu z Tolkienova světa? Proč ne, ale opatrně

Médii proběhla zpráva, která vyvolala debatu mezi čtenáři fantasy. Autoři nového seriálu z prostředí Tolkiena světa, který natáčí Amazon, hledají komparz pro „nahé“ scény.

16.10.2020 v 15:08 | Karma: 10,56 | Přečteno: 730x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Kvůli nehodě kamionu je uzavřena D35 u Olomouce ve směru na Mohelnici

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  7:45

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

Vláda se bude zabývat budoucnosti zóny Plzeň-Líně. Letecká záchranka zůstává

18. května 2024  7:23

Ministři se po stažení plánu na budování továrny na výrobu baterií do aut v loňském roce znovu...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 69
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3911x
Středoškolský učitel angličtiny a společenských věd. Taky amatérský muzikant a filmový nadšenec, překladatel trailerů, vlastenec a rumunofil.