Vangelis: The Collection (recenze alba)
přední obal
Než se pustím do detailnějšího rozboru dvojalba The Collection, dovolím si sem zkopírovat příspěvek uživatele telotone z diskuze pod kompilačním albem Images od Jeana Michela Jarre na stránkách em.webz.cz: "To se vezmou ty nejhezčí dámské paže jaké spatřily světlo světa, dlouhé s ženskou jemností vypracované opálené nohy a se stejnou pečlivostí vybrané další partie zadeček, poprsí ...Všechny tyto epesní součástky, promiňte to slovo, se dají dohromady a pečlivě propojí. Jak asi víte nevznikne super žena, ale monstrum. A třeba i nejnedokonalejší celistvý kontinuální výtvor bude působit lépe než skládanka z bezchybných kousků. A to je přesně můj pohled na všechny compilation albumy, byť trochu přehnaně a obšírně pojatý."
Musím říct, že postupem času se s telotonovým názorem začínám ztotožňovat (a mám tak trochu obavu, zda to, jak se dívám právě na The Collection, není do značné míry ovlivněno pouze tímto stanoviskem). The Collection se snaží nabídnout posluchači to nejlepší (alespoň v rámci prvního disku), co Vangelis během své více než čtyřicetileté skladatelské kariéry vytvořil. Takový výsledek už ze své podstaty nemůže přinést koncepčně a stylově jednolité album a jedinečný zážitek z poslechu, ale spíš kompilát přeskakující z místa na místo. Jedinou možností, jak tedy výběrové album alespoň částečně uhladit, je pohrát si s pořadím skladeb. A to je něco, v čem u Warner Music tentokrát neměli příliš šťastnou ruku.
První disk začíná trojicí veleúspěšných filmových melodií "Conquest of Paradise" - "Chariots of Fire" - "Blade Runner (End Titles)". Bez jakékoliv koncepce nebo promyšlenosti jsou zde na prvních třech pozicích vybity pomyslné patrony ukazující Vangelisovu schopnost uvést filmového diváka v úžas svými schopnostmi při komponování ústředních témat. Po Blade Runnerovi následuje stylem podobně laděný "Pulstar" a po něm zcela se nehodící "Eternal Alexander" z Alexandera Velikého. Právě "Eternal Alexander" velice dobře ilustruje neschopnost vydavatele přinést divákovi něco víc než nesmyslně seskládanou změť Vangelisových nejvýznamnějších kompozicí. Pokud zařazení této skladby něčemu prospívá, pak zcela jistě poukázání na fakt, že "best of" skladby není nutné hledat jen na starších albech, ale lze se porozhlédnout i po novějších kouscích (přestože Alexander byl vydán již v roce 2004, přijde mi to jako včera). "Eternal Alexander" na původním soundtracku zní v samotném závěru, završuje album a podtrhává velikost řeckého vojevůdce. Nicméně zde na The Collection působí po bouřícím "Pulstar" a před "Anthem - 2002 FIFA World Cup Official Anthem" jako pěst na oko.
Jako sedmou skladbu máme možnost slyšet "Line Open" ze singlu pro 1492: Conquest of Paradise. Nedá se říct, že by měla nějaké hitové ambice, nicméně její zpřístupnění těm, kteří singl nevlastní, je vcelku příjemné. Svým charakterem by však spíš zapadla někam na druhý disk. Dále zde máme "To the Unknown Man", kterou mají čeští posluchači spojenou se seriálem Okna vesmíru dokořán, kde byla použita jako úvodní znělka. "To the Unknown Man" působí uprostřed disku opět velice zvláštně a přímo vybízí ke srovnání s kompilací Portraits z roku 1996, kde jako klidný a zároveň vznešeně majestátní kousek fantastickým způsobem album otevírala. Následuje opět klasická skladba "Hymne", po které přichází pompézní a svižné "Voices", další z mnoha, u kterých si říkám, že by se měly objevit na úplně jiném místě. Následuje "Up and Running" z třídiskové edice Blade Runnera a poté "Blade Runner (Main Titles)". Pánové z Warner Music zřejmě vyslyšeli konce neberoucí výtky Vangelisových fanoušků a na album umístili verzi zahrnující pasáž znějící při úvodních titulcích, nicméně zde zůstal monolog Harrisona Forda, který se ve filmu objevuje na úplně jiném místě. Pak jako bychom přeskočili dvě hodiny filmu a octli se na samotném konci u skladby "Tears in Rain".
První disk uzavírá čtveřice skladeb vzniklá ve spolupráci se zpěvákem skupiny Yes Jonem Andersonem "So Long Ago, So Clear", "I'll Find My Way Home", "State of Independence" a "I Hear You Now". Nic nového pod sluncem, všechny čtyři se objevily na již zmíněné kompilaci Portraits. Marně čekám, kdy se na některém z Vangelisových kompilačních alb dočkám třeba neskutečně geniální skladby "Horizon" z Private Collection (tím nechci říct, že by výše uvedené hitovky byly nějakým způsobem nekvalitní).
Druhý disk je již ucelenější co do polohy (skladby jsou pomalejšího charakteru), žádná zvláštní koncepce se ale nekoná ani zde. Nevím, zda rozdělení skladeb podle toho, zda jsou "více hitové" nebo "více ambientní" bylo šťastnou volbou a albu prospělo. Pokud chtěli u Warnerů pojmout dvojalbum kontrastně, mohli na to jít jiným způsobem, například na první disk umístit více syntezátorové skladby a na druhý disk skladby více orchestrálně laděné.
K jednotlivým skladbám nemá (s jednou výjimkou) smysl psát komentáře, proto snad jen jejich výčet: "Rachel's Song", "Missing", "Love Theme (from Blade Runner)", "Ask the Mountains", "Theme from Bitter Moon", "Dream in an Open Place", "Twenty Eighth Parallel", "Memories of Green", "La petite fille de la mer", "Song of the Seas", "Memories of Blue", "L'enfant", "Echoes", "Remembering".
"Remembering" je zcela novou skladbou zkomponovanou pro tuto kompilaci. Jedná se o celkem sympatický kousek, ačkoliv budete mít po nějakou dobu pocit, jako by Vangelis přešlapoval na místě a nevěděl, kam dál. Stylem osciluje "Remembering" mezi mrazivostí soundtracku Antarctica a tajuplností alba Voices. Sólo na saxofon nahrál Dimitris Tsakas.
Výše několikrát zmíněná koncepční nedoladěnost představuje daleko největší neduh alba. Přestože Vangelisův hudební záběr je nesmírně široký, dřívější výběrová alba dokazují, že se jeho skladby dají rozumně uspořádat (například jako je tomu na Portraits) a převést ve skvělý hudební zážitek. Dřívější kompilace také obsahují přechodové zvukové efekty, které propojují ty skladby, jejichž návaznost by mohla působit rušivě. Na The Collection žádné takové přechody nenajdeme a skladby jsou od sebe vesměs (až na výjimky) odděleny. Hned první stopa, "Conquest of Paradise", byla dokonce převzata ze soundtracku 1492: Conquest of Paradise v původní podobě, takže na samotném konci máme možnost slyšet počátek skladby "Monastery of La Rabida", do které plynule přechází. Tuto chybu považuju za ukázku odfláknuté práce.
Co se týče informací, které má posluchač možnost dočíst se v bookletu, nejsou nijak zvlášť nové a booklet samotný je vyveden poměrně prostě. Album je pak baleno v klasickém plastovém obalu pro dvě CD a navíc v kartonu.
Pokud čekáte od této kompilace nevšední poslechový zážitek, raději od její koupě upusťte (byť si můžete pořadí skladeb sami upravit). Pokud se chcete seznámit s Vangelisovou tvorbou, vyšla i v tomto směru lepší výběrová alba. Pokud si chcete opatřit skladbu "Remembering" z oficiálních zdrojů, směle do toho - jen si nejsem jistý, zda v takovém případě cena vyvažuje požitek.
Michal Ledwoń
Přepisujme ruská a ukrajinská jména česky, ne anglicky!
Válka na Ukrajině se do naší všednodenní zkušenosti valí z médií i sociálních sítí. Mám v té souvislosti takovou jednu malou prosbu...
Michal Ledwoń
Creepypasta: Připoutejte se
Druhou (a zatím poslední) creepypastou z mé vlastní dílny je Připoutejte se. Válela se mi na disku už nějakou dobu a teprve před pár dny jsem ji zveřejnil na creepypasta.wikia.com. Tohle je její český překlad.
Michal Ledwoń
Creepypasta: Druhá tvář lásky
Je to už pět let, co jsem na svém blogu naposledy zveřejnil český překlad nějaké creepypasty. Chtěl bych na tradici navázat – tentokrát překladem jedné ze svých vlastních creepypast: Druhé tváře lásky.
Michal Ledwoń
Opravdu je Karviná tak špatné místo k životu?
Občas médii proběhne zpráva o kvalitě života napříč Českem. Karviná se v nich pravidelně objevuje na posledních příčkách. Jak takové statistiky vnímá místní? A jak se v Karviné žije doopravdy?
Michal Ledwoń
Sex v seriálu z Tolkienova světa? Proč ne, ale opatrně
Médii proběhla zpráva, která vyvolala debatu mezi čtenáři fantasy. Autoři nového seriálu z prostředí Tolkiena světa, který natáčí Amazon, hledají komparz pro „nahé“ scény.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Vlak srazil mezi Olomoucí a Prostějovem člověka, provoz na trati stojí
Na trati mezi Olomoucí a Prostějovem srazil po sobotním poledni vlak člověka. Provoz na trati mezi...
Alpský hotýlek centrem špionáže? Číňané měli výhled na základnu pro F-35
Švýcarský hotel Rössli ve vesnici Unterbach se v posledních letech stal tématem hovorů členů...
Střelec na Fica přiznal vinu. Premiérův stav se lepší, převoz ještě není možný
Slovenský premiér Robert Fico, kterého ve středu postřelil atentátník, je ve stabilizovaném, ale...
Sudetští Němci na sjezdu pochválili dialog s Čechy. Zahráli i českou hymnu
V sobotu, na druhém dni sjezdu Sudetoněmeckého krajanského sdružení (SL), které zastupuje zájmy...
Prodej stavebního pozemku, 1.501 m2, obec Lučina-Kocurovice
Lučina, okres Frýdek-Místek
3 827 550 Kč
- Počet článků 69
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3911x